IKLAN

Orang hebat!

Saturday, October 8, 2011

PTPTN - Tips Membayar PTPTN Dapat Rumah

Dalam sebuah buku Robert T Kiyosaki jika tidak silap saya ada menceritakan mengenai isterinya yang berminat untuk membeli sebuah ferrari. Namun beliau tida mengumpul wang dengan banyak bagi membeli ferrari itu.

Kaedah yang digunakan oleh beliau ialah membeli sebuah hartanah bernilai tinggi. Lalu hartanah itu disewakan dan wang lebihan bulanan itu digunakan untuk membayar hutang ferrari itu kepada bank.

Kita juga boleh aplikasikan kaedah itu apabila kita mahu membeli sebuah kereta, rumah, motosikal dan juga membayar hutang. Mungkin ada yang bertanya, hutang apa waktu muda-muda begini? Jawab saya, hutang PTPTN (bagi yang telah berjanji setia membayar wang pinjaman PTPTN macam saya, huh!)

Kaedahnya sama, cuma kita perlu cipta satu mesin buat wang. Kaedahnya ialah dengan membeli sebuah rumah. Kemudian, rumah itu disewakan kepada penyewa dengan harga yang lebih tinggi daripada harga yang perlu dibayar kepada bank.

Namun kita juga boleh menggunakan pelbagai kaedah yang lain selain daripada membeli rumah sebagai mesin membuat duit. Misalnya kita boleh menulis buku dan apa sahaja yang boleh menjadi pendapatan yang berulang walaupun kita hanya membuat sekali sahaja pekerjaan tersebut.

Selepas itu, setiap bulan selepas ditolak jumlah yang perlu dibayar kepada bank, wang lebihan itu disimpankan sebahagiannya dan sebahagian lagi dibayar kepada PTPTN. Cara ini, jika diamalkan, beberapa tahun selepas itu, kita akan memperolehi sebuah rumah dan hutang dengan PTPTN semakin berkurang. Insyallah.


(^____^)b


*ini adalah sekadar cadangan dan masih boleh dipertikaikan lagi cadangan ini. Cadangan ini juga hanyalah sekadar cadangan. Tuan puan juga berhak untuk tidak mengikut saranan ini. :)

No comments:

ahmad din