IKLAN

Orang hebat!

Saturday, June 11, 2011

Apa bakat kita?





Lelaki di dalam gambar di atas ialah salah seorang pereka kumpulan Apple Inc. Timothy Lim yang telah menghasilkan iPhone dan gadjet-gadjet yang canggih.

Sewaktu beliau ditanya apakah nasihatnya kepada orang muda. Beliau telah berkata, "Nasihat terbaik ialah jangan sesekali hadkan sasaran anda dalam apa juga bidang yang anda ceburi, sentiasa fikir di luar kotak dan usah sesekali terdorong dengan tradisi untuk menjadi profesional kerana wang dan prestij."

Nasihat yang telahg beliau berikan itu wajar kita berikan perhatian. Menurut seorang guru saya, "Setiap daripada kita memiliki sekurang-kurangnya tiga jenis bakat. Ada yang memiliki bakat menulis, berzanji dengan baik dan ada juga yang memiliki bakat berpidato."
Apa bakat saya?

Oleh sebab itu kita harus pantas mengenalpasti apa bakat yang kita ada. Supaya, kita dapat mencontohi Tim. Dalam umur yang begitu muda beliau sudah berjaya dengan hidupnya.

3 comments:

ain90 said...

cmne nk tw bakat kte pew??

Ariffuddin Sani said...

Saya cadang Cik Ain90 baca buku itu. Kerana penerangan nya lebih jelas. Jika tidak silap saya setiap manusia dikurniakan 4 jenis bakat (minimum).

Moga-moga kita dapat menggunakan bakat yang kita ada itu bagi menjana pendapatan kita. :)

ciknie said...

okey...thanx..

ahmad din