IKLAN

Orang hebat!

Monday, September 20, 2010

Apa bakat yang saya ada?

Alhamdulillah, semalam pada tanggal 19 september 2010 bersamaan dengan 10 Syawal 1431 hijrah saya dan rakan penulis yang lain telah menghadiri satu kursus yang disampaikan oleh Puan Ainon.
Salah satu ilmu yang saya dapat pada kursus semalam ialah. Sebelum membuat satu keputusan yang berkaitan dengan bakat dan minat. Kita sebenarnya harus mengambil kira apa bakat yang kita miliki sebenarnya. Kerana, minat untuk melakukan sesuatu itu boleh datang pada bila-bila masa dan mungkin akan pergi juga pada masa yang tidak kita ketahui.

Tetapi sebaliknya pula dengan bakat. Setiap orang memiliki minimum tiga bakat. Seperti menyanyi, bermain golf, dan juga menulis.

Namun demikian, bakat yang ada pasti tiada gunanya jika hanya disimpan dan tidak diasah sehingga tajam. Irfan Khairi pernah menaip di dalam blognya bahawa. Setiap bakat yang kita miliki itu haruslah sentiasa dikilatkan.

Sebagai contoh, Tiger Woods menjadi Pemain Golf Profesional setelah beliau berusaha dan terus berlatih pada setiap hari.

Akhirnya saya ingin memetik kata Puan Ainon dari blognya, pilihlah bidang yang kita memiliki bakatnya walaupun kita tidak meminatinya.

Jadi apa bakat kita?

No comments:

ahmad din