IKLAN

Orang hebat!

Monday, March 8, 2010

Dialog adik-beradik.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca blogmatdin.blogspot. Hari ini ingin mat din kongsikan satu peristiwa yang dilihat dan didengar pada hari ini.

Semasa makan petang melihat rancangan kanak-kanak si saluran astro. Adik itu sudah tahu apa itu "akademi fantasia" dan sudah tahu menari. Pulang dari satu tempat terdengar perbualan seorang abang kepada adiknya. "Nak smackdown? Nak undertaker?" Dan adiknya berulang-ulang mengatakan tidak mahu. Hebat benar pengaruh tv.



Oleh itu sebagai orang besar kita seharusnya sentiasa mengawasi adik-adik ketika menonton televisyen. Ini disebabkan bukan semua rancangan yang disiarkan di televisyen itu mampu mendidik kita. Pada masa ini apa boleh kita lihat ialah program realiti tv kini ibarat cendawan tumbuh selepas hujan.

Rancangan-rancangan itu kebanyakannya banyak memainkan perasaan penonton dan juga tidak mempunyai pengisian yang sepatutnya. Oleh sebab itu sebagai orang besar kita harus menemani adik-adik kita semasa menonton televisyen. Terutamanya rancangan yang diimport dari luar negara.

Kesimpulannya di sini, kita perlu menjadi pengawas yang mengawasi rancangan apa yang ditonton oleh mereka. Jika tidak, pengaruh-pengaruh sikap yang tidak baik akan mudah meresap ke dalam pemikiran mereka dan menjadi amalan yang akan menjadi kebiasaan.



No comments:

ahmad din